Note4u

..coke


salam..




hari ini, saya nak kongsikan satu perkara yang menarik tentang coca-cola..kalau yang dah tahu tu, baca lah lagi..Ini Note dari saya untuk kita semua ( ayat skema ).Apabila kita minum coca cola, sistem badan kita akan bertindak dengan cukup cepat ( macam Usain Bolt )..di bawah ini, saya ada senaraikan reaksi yang berlaku mengikut selang masa.

10 minit  : 10 sudu gula mula masuk ke dalam badan.( Ini merupakan 100% pengambilan gula yang disyorkan !!.) ( tinggi nak kena risiko DIABETES ni).

20 minit :
 Gula dalam darah meningkat dengan cepat, menyebabkan insulin dihasilkan dengan begitu cepat. 
( sebab tu liver cepat sangat rosak sampai dah tak boleh hasilkan insulin )

40 minit : penyerapan caffeine selesai ( macam exam lak ). Anak mata mengecil dan tekanan darah meningkat menyebabkan hati menyalurkan lebih banyak gula dalam salur darah. Penerima adenosine di dalam otak akan menghalang kita daripada mengantuk.

45 minutes: lebih banyak dopamine akan dihasilkan untuk merangsang rasa nikmat didalam otak. ini sama dengan cara Heroin ...( bkn heroin hindustan tetapi heroin, iaitu sejenis dadah.) 

Cukuplah untuk 45 minit pertama disebabkan yang selepas ini hanya lah tindikan kimia yang berlaku di dalam usus kecil... 

so, lepas-lepas ini, kalau pergi KFC atau MCD , janganlah pesan coke lagi eh, pesan je, TEH TARIK 1...!!

sebenarnya entri kali ini agak santai sebab saya nak hilangkan stress exam ...


Powered By Blogger